Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Matematyka

Czcionka:

Zagadnienie 5

Temat: Powtórzenie wiadomości o równaniach (i równoważeniu).

Zadanie 1.

Uzupełnij działania tak , aby lew strona równała się (równoważyła) prawej stronie:

  1. 1+7=3+……………..
  2. 7+………….= 6+9+2
  3. 13+………..=11+19
  4. 15+31=26+…………….
  5. 320=110+150+……….

Zadanie 2.

Rozwiązywanie równań z dodawaniem i odejmowaniem

  1. 12+X-42
  2. X+36=45
  3. 65 – X =11
  4. X – 26 =26
  5. X – 65 =35

Zadanie 3.

Jaka liczba jest niewiadomą x?

  1. 67+X=82
  2. X+38=76
  3. 81 – X =57
  4. X – 43 =38
  5. X+48=71

WAŻNE:

Obliczanie liczby ukrytej pod znakiem niewiadomej w równaniu nazywamy rozwiązywaniem równania. Tę liczbę nazywamy rozwiązaniem równania. Mówimy też, że otrzymana liczba spełnia równanie.
Na przykład:
Rozwiążmy równanie                          X+12=20

                                                                X=20 – 12

                                                                    X=8

Możemy sprawdzić, czy dobrze rozwiązaliśmy równanie, wstawiając do równania 8 za x. Lewa strona równania (L) powinna być równa prawej (P).
Sprawdzenie można zapisać na dwa sposoby:
            L = 8 + 12 = 20 = P         lub              L = 8 + 12 = 20

P = 20

L = P

Zatem równanie jest rozwiązane poprawnie.

 

Egzamin klasyfikacyjny z matematyki w klasie VI.

(tylko dla uczniów nieklasyfikowanych za I semestr)

  1. Suma dwóch liczb, z których pierwsza jest równa 6,04 , a druga o 2,017 większa – jest równa:

A)   7,021       B)   15            C) 9,057             D)  8,057

  1. 18 godz. to jaka część doby? Wynik zapisz w ułamku.

 

  1. Bilet autokarowy do Szwecji dla dorosłego, czyli taty Olka kosztował 221zł, a dla dziecka, czyli dla Olka był o 79zł tańszy. Obydwa bilety kosztowały:

        A)   680zł                   B)    300zł                   C)    142zł                 D) 363zł

  1. Wielokąt, w którym liczba przekątnych jest równa liczbie boków to:

               A. trójkąt          B. kwadrat           C. pięciokąt             D. sześciokąt

 

 

  1. Który z podanych wyrazów ma oś symetrii?

 

                  A. KOK                   B. SOK               C. ROK                D. LOK

 

   6.  Oblicz:

            A. 0 + 372 =                  B. 627 ∙ 0 ∙ 13 =                C. 781 :1=                 D. 0 : 125 =

 

 

  1. Oblicz:

 

  1. 3,25+2,25+0,75=                       B)   13 – 4,5=                   C)     14,2+3,22 – 5,25=

 

  1. Oblicz w pamięci:
  1. 420 + 2100 =                            b)   332 + 488 =                            c)    250 – 113 =

d)    420 – 38 =                                e)    28 ∙ 7 =                                   f)    120 ∙ 30 =

                                        g)    3200 : 80 =                          h)    45000 : 150 =

 

 

Matematyka klasa VI. Zag.4

Sprawdź się sam – wejdź na podany link https://www.matzoo.pl/klasa6/rownania-z-jedna-niewiadoma_37_117 i sprawdź swoje umiejętności (jaką ocenę sobie postawisz?).

Teraz rozwiąż następujące przykłady i napisz sprawdzenie każdego z przykłdów:

 

X+4=37     X:10=5      X:7=5      13+x=17      15x=45       2x+6 – 4 =18

 

2(x+3) – 6=18         2(x+5) – 5 =15     4x + 2(3+5) – 2=30        6x – 9 = 3(8+5)

 

 

Termin odesłania wykonanych prac – poniedziałek 30 kwietnia 2020r. na adres okrzy63@interia.pl – w wypadku braku możliwości obejrzenia filmików proszę o kontakt w celu przesłania materiałów w innej formie.

 

Matematyka kl VI 3.(zagadnienia na kolejny tydzień).

Ćwiczenia w rozwiązywaniu równań.

Po przeanalizowaniu sposobu rozwiązania poniższych przykładów, spróbujcie kolejne rozwiązać sami.

Przykład 1. Oblicz wartość x w równaniu 7x+2=30.

To zadanie wydaje się nieco trudniejsze od poprzednich, bo przed znakiem równości pojawia się więcej działań. Jak rozwiązać takie równanie?

Najpierw obustronnie odejmujemy 2, a następnie z uproszczonego równania wyznaczamy bez problemu wartość x. Całość wygląda następująco:

7x+2=30 |−2

7x=28 |:7

x=4

 

Przykład 2. Oblicz wartość x

w równaniu 3x+5=x+9.

W takim zadaniu mamy przykład równania, w którym x występuje po obydwu stronach. Dobrze jest najpierw przenieść wartości x

na jedną stronę (traktując go jak każdą inną liczbę), a następnie należy dokonać obliczeń, które są niemal identyczne jak te z pierwszego przykładu:

3x+5=x+9 |−x

2x+5=9 |−5

2x=4 |:2

x=2

 

Zadania do samodzielnego ćwiczenia znajdziesz na stronie: https://epodreczniki.pl/a/rozwiazywanie-rownan/D19oMGK23 i na stronie https://www.matzoo.pl/klasa6/rownania-z-jedna-niewiadoma_37_117.html .

Sprawdź się sam i wystaw sobie ocenę (tylko nie oszukuj siebie samego).

Życzę powodzenia. Pozdrawiam i życzę ZDROWYCH, pogodnych i radosnych świąt.

Krzysztof Okręt.

 

Napisz i oblicz kilka przykładów (np. 6) samodzielnie i prześlij je do mnie.

POWODZENIA.

 

 

Matematyka część 1.

  1. Obejrzyj film w celu przypomnienia sposobu obliczania obwodu wielokątów: https://www.youtube.com/watch?v=LIvxe8aQZuU
  2. W ramach ćwiczeń - samodzielnie narysuj dwa dowolne wielokąty o dowolnych wymiarach i oblicz obwody. Rysunki i obliczenia potraktuj jako pracę pisemną.

 

  1. Obejrzyj film w celu przypomnienia sposobu obliczania pól wielokątów: https://www.youtube.com/watch?v=YRQFze6O5W0
  2. W ramach ćwiczeń - samodzielnie narysuj dwa dowolne wielokąty o dowolnych wymiarach i oblicz ich pole. Rysunki i obliczenia potraktuj jako pracę pisemną.

 

  1. Obejrzyj film w celu przypomnienia sposobu podziału wielokąta i sposobu obliczenia jego pola: https://www.youtube.com/watch?v=ciGYDM1V74g – następnie oblicz samodzielnie pola powierzchni brakujących wielokątów, oblicz pole powierzchni całkowitej wielokąta z filmiku i napisz odpowiedź (polecenie z filmiku). Obliczenia potraktuj jako pracę pisemną.
  2. Ćwiczenie dodatkowe dla chętnych: narysuj dowolny wielokąt złożony z kilku (dwóch lub trzech) innych wielokątów i oblicz jego obwód i pole.

 

Termin odesłania wykonanych prac – poniedziałek 30 marca 2020r. na adres okrzy63@interia.pl – w wypadku braku możliwości obejrzenia filmików proszę o kontakt w celu przesłania materiałów w innej formie. W wypadku jakichkolwiek trudności z przesłaniem prac proszę o przesłanie samych odpowiedzi, natomiast całe rozwiązane zadania proszę zapiywać w założonyn zeszycie aby można było je przywieźć do ośrodka po powrocie do normalnej pracy w placówce. Pozdrawiam.

 

Matematyka część 2.

Witam wszystkich.

Dzisiaj zajmiemy się równaniami.

  1. Obejrzyj filmik, który wprowadzi Cię w tematykę równań i pokaże sposoby rozwiązywania równań https://www.youtube.com/watch?v=NkOBdAY8DIg
  2. Filmik drugi pokaże przykładowe rozwiązanie równania w trakcie którego możesz zatrzymując filmik w dowolnym momencie spróbować sam rozwiązać przykładowe równania https://www.youtube.com/watch?v=NkOBdAY8DIg
  3. Na kolejnym filmiku możesz utrwalić sobie sposoby rozwiązywania równań w dwóch krokach, ćwicząc w trakcie filmiku https://www.youtube.com/watch?v=74B4xCxon1s
  4. Na podsumowanie obejrzyj filmik i ćwicz w trakcie jego trwania rozwiązywanie równań zatrzymując filmik w dowolnym momencie https://www.youtube.com/watch?v=74B4xCxon1shttps://www.youtube.com/watch?v=0r2sDqcUBP8&fbclid=IwAR2hsEXSkWL4n1iW6tZuW_gS4127LAe6q41Aj42fiFavwaSvSD-tLjbDt1g
  5. Po obejrzeniu filmików i ćwiczeniach w trakcie ich trwania spróbuj rozwiązać samodzielnie poniższe przykłady:

 

Zad. 1

Rozwiąż równania i sprawdź otrzymane wyniki

  1. x + 36 = 79
  2. 84 -  z = 31
  3. 58 – x  = 17
  4. x -  36 = 54
  5. 16 +  a = 58
  6. 42 + x = 85
  7.  x - 23 = 22
  8. b + 15 = 40
  9. 47 – x  = 13
  10. x + 24  = 76

 

Zad. 2

Rozwiąż równania:

a) 2x + 34 = 56           b) 2a – 4 = a + 5                   c) 7f – 1 = 2f + 19

 

Zad. 3

Jeśli liczbę a pomniejszymy o 19, to otrzymamy 30. Które z równań pozwoli ci znaleźć rozwiązanie tego zadania?

A. a = 19 + 30       B.  a• 19 = 30          C. a - 19 = 30              D. 7k – 19 = 30

 

Zad. 4

Rozwiązaniem równania 2x-8 = 12 jest liczba:

A. 8 B. 10 C. 2 D. 6

 

Zad. 5

Sprawdź, czy liczba podana obok równania jest jego rozwiązaniem.

a) 12 – x = 5;    7

b) 5 – x + 2 ∙ x = 8;    3

c) 2 ∙ (a2 – 9) + a = 18;     4

d)  x2  + 3 ∙ x = 10;        5

e)  8 – (c + 1) = 2;      4

f) 24 = 3;       6

x

g) (a + 1) ∙ (a – 2) = 4;        3

h) 6 ∙ x – 32 = 3;        2

 

Dla ułatwienia – możesz podstawić za niewiadomą liczbę podaną obok równania.

POWODZENIA

Rozwiązania proszę przesyłać do dnia 9 kwietnia. Pozdrawiam i życzę zdrowia.

 

Zegar

Kalendarium

Lipiec 2020
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Imieniny